کارتریج جوهرافشان

اگر شما هم در منزل و یا محل کار خود پرینتر دارید، قطعا کلمه ی کارتریج جوهری را شنیدید. اگر راجب کارتریج چیزی نمیدانید توصیه میشود مقاله ی کارتریج را بخوانید. همچنین برای اطلاع بیشتر میتوانید راجب کارتریج های لیزری نیز مطالعه کنید.

قبل از اینکه به سراغ نحوه ی کار کارتریج جوهری در پرینترهای جوهرافشان برویم، توضیح کوتاهی در رابطه با این نوع چاپگرها میدهیم. پرینترهای جوهرافشان، همانطور که از نام آنها نیز کاملا مشخص است، برای چاپ، از جوهر استفاده میکنند. این جوهر بدون برقراری تماس مستقیم با کاغذ، روی سطح آن پخش میشود و فایل مورد نظر را با کیفیتی مناسب، بر روی کاغذ چاپ میکند. جوهر پرینترهای جوهرافشان که با استفاده از رنگ یا رنگدانه تهیه میشود، بصورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد.

کارتریج جوهری

کارتریج جوهری(جوهرافشان) چیست؟

کارتریج پرینتر جوهرافشان در واقع مخزن نگهداری جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرهاست. این مدل، یک هد و تعدادی نازل دارد. که روی این هد قرار دارند و کار اسپری کردن جوهر را روی سند انجام میدهند. همانطور که گفتیم جوهر مورد استفاده در پرینترهای جوهرافشان، حاوی رنگ یا رنگ دانه هستند. بر همین اساس کارتریج های جوهری، به دو دسته ی دای و پیگمنت طبقه بندی میشوند.

پیگمنت: جوهر موجود در این نوع از رنگ دانه است.

دای: جوهر آن، حاوی یک محلول رنگی است.

از نظر نحوه ی پاشش جوهر روی سند نیز به دو دسته ی زیر تقسیم میشود:

حرارتی(thermal): در این نوع یک المنت حرارتی در داخل کارتریج قرار دارد که پس از گرم کردن جوهر، سبب پاشیده شدن آن روی سند میشود.

پیزوالکتریک(piezoelectric): در این مدل، از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها استفاده شده است که وظیفه ی کنترل پاشش جوهر را روی کاغذ برعهده دارند.

کارتریج جوهرافشان چگونه کار میکند؟

چاپ با پرینترهای جوهرافشان فرایند پیچیده ای دارد که در آن هد نقش اصلی را بعهده دارد. این عنصر مکانیزمی متشکل از تقریبا 30 نازل است. فضاهایی که جوهر و گرما از آن عبور میکنند و به لطف آنها ارتعاشات لازم برای بیرون راندن جوهر به بیرون نیز ایجاد نمیشود.

از این نظر باید بدانید که تکنیک های مختلفی برای انجام این فرایند وجود دارد. در برخی از چاپگرها، از عنصر مقاومتی استفاده میشود که جوهر نازل را گرم میکند که تا تبخیر شدن میجوشد و حباب ایجاد میکند. این حباب درحال رشد است، بنابراین مثل اهرمی برای بیرون کشیدن جوهر عمل میکند.

علی رقم همه چیزهایی که ما را مشغول توضیح آن کرده است، این روند تنها یک هزارم ثانیه طول میکشد. از سوی دیگر، سایر مدلهای چاپگر از یک کریستال کوچک (پیزوالکتریک) استفاده میکنند که آن را در خروجی نازل قرار میدهند. به موازات آن، آنها یک سیگنال الکتریکی اعمال شده به کریستال مذکور که قطرات جوهر را از نازل بیرون میراند.

تغییر فاز

تغییر فاز، سومین تکنیک چاپ جوهرافشان است که در مورد آن توضیح خواهیم داد. در اینجا از جوهر جامد استفاده میشود که برای مایع شدن آن گرم میشود و متعاقبا با شیشه ای که در خروجی نازل قرار دارد در تماس قرار میگیرد. جوهر از طریق سیگنالی که یک عنصر پیزوالکتریک حاوی چاپگر را فراهم میکند به بیرون خارج میشود. در این حالت جوهر وقتی به کاغذ میرسد جامد میشود و از مشکلات بعدی جلوگیری میکند.

در نهایت باید فرایندی را اضافه کنیم که مربوط به چاپگرهای رنگی است.  این روش امکان پذیر است زیرا نازل ها به سه گروه تقسیم میشوند که جوهر های فیروزه ای، سرخابی و زرد را آزاد میکنند. برای بیرون راندن جوهر، از یک شیء رنگی استفاده میشود که نور را منعکس میکند و توسط بیننده بعنوان یک رنگ درک میشود. بنابراین در طول این فرایند، برخی از طیف ها توسط جسم جذب میشوند و برخی دیگر منعکس میشوند و باعث ایجاد رنگهای مختلف میشوند.

کارتریج جوهرافشان

ساختار کارتریج

کارتریج از نظر ساختار و نوع مصر و جوهر داخل مخزن به چند دسته مختلف تقسیم میشود.

کارتریج جوهرافشان بر پایه ی آب:

این مدل کارتریج جوهرافشان همانطور که از نامش پیداست، از جوهر استفاده میکند که پایه ی آن آب است. این جوهر خاص رنگدانه هایی دارد که در آب حل میشود و جوهر مورد نظر را میسازد. کارتریج هایی که جوهر آنها بر پایه ی آب است، معمولا سبک، کم مصرف و ارزان هستند اما معایبی هم دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

اولین عیب بزرگ آنها این است که آب موجود در جوهر این کارتریج بعد از خشک شدن به مرور زمان کیفیت خود را از دست میدهد و کمرنگ میشوند.

مورد بعدی این است که اگر تصویری را با این کارتریج چاپ کنید و آن را در معرض رطوبت، آب یا دمای بالا قرار دهید جوهر آن پخش شده و لکه هایی روی کاغذ ایجاد میکند.

و در آخر مشکل شایع در این نوع کارتریج ها این است که جوهر در سر کارتریج خشک میشود و باعث گرفتگی و در نتیجه خراب شدن کارتریج میشود.

کارتریج جوهری بر پایه ی روغن:

همانطور که از نامش پیداست، جوهری دارد که پایه ی آن روغن است. در این کارتریچ رنگدانه ها در روغن معلق اند و با اسپری شدن برروی کاغذ، رنگ را ایجاد میکنند. این کارتریج ها گرانتر و پر مصرف تر از کارتریج های بر پایه ی آب هستند اما مزایای آن هم بیشار از آن مدل است.

این کارتریج ها رنگهای با کیفیت تری دارند و تصاویر را با رنگهای طبیعی و زیبا چاپ میکنند. همچننی جوهری که بر پایه ی روغن است در برابر رطوبت و آب مقاومت بیشتری دارد و به اصطلاح جوهر پس نمیدهد.

کارتریج جوهرافشان بر پایه ی حلال:

نوع دیگری از کارتریج است که جوهر آن بر پایه ی حلال های شیمیایی است و رنگ دانه های آن در حلال حل میشوند و سپس بر روی کاغذ اسپری می شوند. این کارتریج ها مدل های سنگین تر، گران تر و پرمصرع تر از کارتریج هی آبی و روغنی هستند. اما همانطورکه میدانید هیچ گرانی ای بی علت نیست.

کارتریج های بر پایه ی حلال، رنگ ها را با شفافیت بیشتری نسبت به مدلهای دیگر نشان میدهد که باعث دیر خشک شدن آن میشود. اما کارتریج جوهرافشان بر پایه حلال به دلیل وجود مواد شیمیایی برای طبیعت و انسان مضر بوده و باعث آلودگی های زیادی میشوند. همچنین این نوع جوهر با برخی از کاغذها سازگار نیوده و برای استفاده باید از کاغذهای خاص استفاده کنید.

کارتریج جوهری بر پایه ی جوهر ادیبل:

این نوع کارتریج یکی از جالب ترین موارد این لیست است. جوهر این کارتریج بر پایه ی مواد غذایی است و در آن از مواد طبیعی مانند گیاهان، میوه ها و یا مواد شیمیایی سالم استفاده شده است.

کارتریج های جوهری بر پایه ی ادیبل از مدلهای گران است که مزایای زیادی دارد. این کارتریج ها کیفیت خوبی را در کنار رنگهای خوراکی ارائه میدهند که میتوان از آن برای چاپ روی مواد خوراکی استفاده کرد.

از کارتریج جوهری ادیبل برای چاپ روی کیک، شکلات، بیسکوئیت و یا هر مواد خوراکی دیگری که میخواهید طرحی روی آن چاپ کنید، استفاده میشود. همچنین از آنجا که جوهر این کارتریج از مواد خوراکی است، برای محیط زیست نیز بی خطر است. اما جوهر ادیبل معایبی هم دارد . شما باید برای چاپ با کارتریج جوهری ادیبل باید از کاغذهای خاص و خوراکی استفاده کنید. همچنین جوهر ادیبل به دلیل طبیعی بودن، رنگ خود را پس از زمانی از دست میدهد و مزه ی آن تغییر میکند.

نگهداری از کارتریچ جوهر افشان

  1. تعویض و تمیز کردن کارتریج

زمانی که کارتریج تمام میشود و یا در حال تمام شدن است، اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است به سرعت خشک شود و دیگر پر نشود. در این صورت هزینه ی شما دو برابر میشود. پس بهتر است قبل از به اتمام رسیدن کارتریج آن را از پرینتر خارج و بصورت زیر دسته بندی کنید و جهت شارژ به متخصص مرتبط ارسال کنید.

لوازم مورد نیاز:

  1. یک عدد کیسه پلاستیکی زیپ دار (زیپ لاک)
  2. یک نوار باریک (30 در 2 س.م) از پارچه کرکی یا کاغذ کاهی نسبتا کلفت یا دستمال کاغذی کلفت
  3. یک عدد کش حلقه ای

برای بسته بندی اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید.
  2. نوار باریک را چند تا کنید تا به اندازه طول حدود 3 س.م کوچک شود. آن را کمی خیس کنید.
  3. کارتریج و نوار خیس را در یک پلاستیک قرار دهید. به این نکته توجه کنید که نواری که خیس کردید کافی است به بدنه کارتریج بچسبد و نباید هیچگونه تماسی با هد چاپ یا قسمت های جوهری کارتریج داشته باشد. وظیفه ی این نوار خیس مرطوب نگه داشتن داخل پلاستیک است.
  4. کیسه را ببندید و آن را خوب ببندید.
  5. با کش دور پلاستیک را مهار کنید.
  6. هرچه سریعتر به شارژ آن اقدام کنید. اگر نتوانستید به موقع کارتریج خود را شارژ کنید، باید نوار کاغذی را حداقل هفته ای یک بار بطور مجدد خیس کنید.

همچنین سعی کنید در تمیز کردن کارتریج از مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی استفاده نکنید. میتوانید برای تمیز کردن آن از دستمال خشک و نرم استفاده کنید و گرد و غبار و جوهر روی آن را تمیز کنید.

2. استفاده از کاغذ با کیفیت:

برای افزایش کیفیت چاپ و سلامت کارتریج و پرینتر خود بهتری است از کاغذ با کیفیت و درجه یک استفاده کنید. برای اینکار میتوانید از برندهای معتبر کاغذ استفاده کنید. همچنین برای اینکه بهترین خروجی را از تصاویر و اسناد بگیرید، نوع کاغذی که انتخاب میکنید تاثیرگذار است. برای مثال اگر به دنبال چاپ تصاویر رنگی هستید بهتر است از کاغذ گلاسه استفاده کنید.

همچنین بایید دقت کنید که در زمان چاپ از کاغذ خیس، چروکیده، کثیف و یا با منگنه و سوراخ استفاده نکنید. این کاغذها باعث آسیب به قطعات پرینتر و کارتریج شما میشوند.