کارتریج لیزری

شما ممکن است چه در منزل و چه در محل کار از پرینتر استفاده کنید. در هر صورت بهتر است با قطعات آن آشنایی داشته باشید. یکی از قطعات مهم پرینتر، کارتریج آن است. این قطعه قلب تپنده ی هر پرینتری است. عملکرد صحیح دستگاه، با سلامت و حتی نوع آن، ارتباط مستقیم دارد.

برای آشنایی بیشتر با کارتریج میتوانید به مقاله ی آن مراجعه کنید.

در این مقاله ما به توضیح و بررسی کارتریج لیزری میپردازیم.

پرینتر لیزری

با پیشرفت علم و تکنولوژی، دنیای چاپگرها نیز با تحولات عظیمی رو به رو شد. یکی از این تحولات که فرایند چاپ در سازمانها را نیز بشدت تحت تاثیر قرار داد، عرضه ی پرینترهای لیزری به بازار بود. نسل اول چاپگرهای لیزری، در سال 1975 وارد بازار شد و با ویژگی ها و عملکردهای بسیار خوب خود، توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

کارتریج لیزری

این کارتریج ها، همانطور که از نامشان مشخص است، در پرینترهای لیزری رنگی یا سیاه و سفید استفاده میشوند.

کارتریج لیزری یک مخزن است که پر از ذرات پلاستیک میکروسکوپی و فاقد جوهر است. این پودر با کمک گرما و شارژ الکترونیکی از طریق درام روی کاغذ منتقل میشود. به این ترتیب حین فرایند چاپ، کاغذ مرطوب نمیشود. چاپگرهای پودری سرعت بالایی در چاپ دارند. این نوع دستگاه چاپ پودری در چاپ متون عملکرد با کیفیتی دارند. اما برای چاپ تصاویر با کیفیت، بهتر است از چاپگرهای جوهری استفاده کنید.

کارتریج طرح یا اصل؟

در حالت کلی هنگام خرید دو انتخاب پیش روی شما قرار میگیرد. یکی OEM و دیگری COMPATIBLE.

کارتریج OEM: خلاصه ی عبارت ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER به معنای تولید شده توسط سازنده اصلی است. این کارتریج ها توسط خود سازنده خود پرینتر تولید میشوند و بیشترین قیمت و البته کیفیت را دارند. مثلا کارتریج OEM یک پرینتر HP توسط همین برند ساخته و عرضه میشود.

کارتریج Compatible: توسط شرکتهای شخص ثالث ساخته میشود. این محصولات جایگزین مناسبی برای کارتریج های OEM هستند و قیمت بسیار مناسب تری هم دارند و در عین حال کیفیت رضایت بخش را هم در اختیار قرار میدهند.

کارتریج های لیزری را میتوان به دو دسته کلی کارتریج لیزری سیاه و سفید و کارتریج لیزری رنگی تقسیم کرد. هر دو نوع کارتریج لیزری بصورت اورجینال و طرح عرضه میشود که کیفیت، قیمت و… نسبت به آن متغیر است.

1. کارتریج لیزری سیاه و سفید

یا monochrome laser cartridge برای چاپ اسناد سیاه و سفید در پرینتر لیزری سیاه و سفید مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع کارتریج ها فقط شامل تونر سیاه است و برای چاپ رنگی استفاده نمیشود. کارتریج لیزری سیاه و سفید معمولا ارزان تر، ساده تر و مقاوم تر از کارتریج لیزری رنگی است. این کارتریج برای کاربرانی که نیاز به چاپ با حجم زیاد از اسناد سیاه و سفید دارند بسیار مناسب است.

2. کارتریج لیزری رنگی

یا color laser cartridge برای چاپ اسناد و تصاویر رنگی در پرینتر لیزری رنگی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع کارتریج شامل چهار رنگ اصلی تونر یعنی سیاه، زرد، آبی و قرمز (CMYK) است. این چهار رنگ با یکدیگر ترکیب میشوند و رنگهای مختلفی را ایجاد میکنند.

کارتریج لیزری رنگی معمولا گران تر، پیچیده تر و حساس تر از کارتریج لیزری سیاه و سفید است. این کارتریج برای کسانی که چاپ با کیفیت بالایی از اسناد و تصاویر رنگی را نیاز دارند مناسب است.

انواع کارتریج لیزری

  • کارتریج های لیزری یکپارچه:

همانطور که از نام این کارتریج مشخص است، این کارتریج ها بصورت یکپارچه و یک تکه تولید شده و مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع کارتریج ها امکان شارژ مجدد داشته و میتوان از آنها چندین بار استفاده کرد. اکثر پرینترهای لیزری اچ پی از این نوع مخزن تونر استفاده میکنند. مثل پرینتر اچ پی.

  • کارتریج های لیزری دو تکه:

این کارتریج ها از دو بخش مخزن تونر یونیته درام یا درام یونیت ساخته شده اند. از برندهای معروف استفاده کننده از این نوع کارتریج ها میتوان به کنون (Canon) و سامسونگ (Samsung) اشاره کرد. البته لازم است خاطر نشان کرد که کمپانی سامسونگ مدتی پیش خط تولید خود را به غول دنیای چاپگرها یعنی اچ پی واگذار کرده است و دیگر پرینتر تولید نمیکند.

قطعات کارتریج

  • تونر کارتریج

تونر کارتریج پودری مغناطیسی است که در درون مخزن کارتریج جای میگیرد و عمل چاپ را تکمیل میکند. تونرها در انواع مختلفی تهیه و تولید میشوند که هر کدارم مصرف خاصی دارند. مثلا ساده ترین دسته بندی آنها، دسته بندی در انواع رنگی و مشکی است.

تونر در 4 رنگ مشکی (K)، زرد (Y)، قرمز (M)، آبی (C) تولید میشود و عامل اثرگذاری روی کاغذ و انجام عملیات چاپ است. این ماده ی خاص با غلظت بالا از ترکیباتی مثل پلی استر، رزین، پودر کربن، اکسید آهن و پلیمر های دیگر است. لازم به ذکر است درصد زیادی از آن پودر کربن بوده و در بسیاری از مدل ها پس از کربن، اکسید آهن بیشترین درصد را در خود اختصاص میدهد.

باید توجه کیفیت تونر در کمیت و کیفیت چاپ موثر است. اگر تونر نامرغوب استفاده شود، ترکیب رنگ را در اختیار کاربر قرار نمیدهد و با ضایعات سازی بالای تونر تعداد برگ چاپ شما را کاهش میدهد.

  • کاست

به بدنه ی اصلی کارتریج یا پوسته پلاستیکی کارتریج که تمامی اجزای کارتریج درون آن قرار میگیرد کاست کارتریج پوکه یا شلسی کارتریج میگویند.

در کارتریج های یک تکه تمام قطعات بر روی یک کاست سوار اند و فعالیت میکنند. اما در کارتریج های دو تکه، مخزن تونر و مخزن ضایعات از هم مجزا میباشد و اصطلاحا به آنها کارتریج و یونیت درام میگویند.

  • درام

میله ی استوانه ای شکل به رنگ آبی یا سبز (در برخی مدلها کارتریج قهوه ای، مشکی و قرمز) میباشد که مانند یک غلتک وظیفه ی آن انتقال تونر بر روی کاغذ است. درام کارتریج با گرفتن تصویر توسط نور لیزر چاپگر و با چسباندن تونر، تصویر یا متن را بر روی کاغذ مانند یک غلتک میچسباند. درام در کارتریج لیزری در بیشترین امکانات قرار دارد و معمولا نسبت به باقی قطعات بیشتر آسیب میبیند و شایع ترین ایراد در کارتریج مربوط به درام کارتریج میباشد.

از ایرادهایی که ممکن است پیدا کند، چاپ کمرنگ پرینت روی کاغذ، خط افتادن بر روی پرینت کاغذ بصورت عمودی، ایجاد نقطه هایی به تعداد 4 عدد، فواصل منظم بر روی کاغذی که پرینت گرفته اید.

  • شاتر یا محافظ درام

درام کارتریج لیزری بسیار حساس است. شاتر درام وظیفه محافظت از درام کارتریچ در مقابل ضربه و نور را بر عهده دارد. هنگامی که کارتریج از دستگاه خارج میشود این قطعه روی درام را میگیرد و هنگامی که کارتریج وارد پرینتر میشود از روی آن کنار میرود.

از ایرادهایی که ممکن است پیدا کند شکستن و یا جدا شدن اتصالات آن است.

  • بلید

  • بلید در برخی مدلها تماما فلز و در برخی دیگر از نوعی پلاستیک است. این قطعه خنثی بوده و هیچ بار الکتریکی ندارد. در مرحله ی پایانی عملکرد کارتریج آغاز به کار میکند. وظیفه آن پاک کردن تونر اضافه از سطح درام و انباشته کردن آن در مخزن ضایعات است. بدین شکل که تونرهای اضافه باقی مانده روی درام کامل پاک میشود تا تونرهای اضافی روی سطح کاغذ نریزد و چاپی سالم به کاربر بدهد.
  • دکتر بلید

دکتر بلید که میان مخزن تونر و مگنت قرار دارد همانند بلید در برخی از مدلها تماما فلز و در برخی دیگر از نوعی پلاستیک است.

این قطعه خنثی بوده و هیچ بار الکتریکی ندارد. این قطعه موظف به تنظیم یک دست و یکسان انتقال تونر از بخش مخزن تونر به مگنت میباشد. در زمان حرکت مگنت، تیغه دکتر بلید میزان یکسانی در سطح مگنت تونر را تقسیم میکند.

  • مگنت

یکی از اجزای کارتریج است که وظیفه ی توزیع و تنظیم میزان تونر را به عهده دارد. مگنت از جنس فلز است و دارای یک رول مغناطیسی است که با گردش مداوم، تونر را از محفظه ی نگهداری آن خارج و به سمت درام هدایت میکند.

مگنت باعث میشود که تونر بصورت یکنواخت و بدون گوله یا توده شدن روی درام قرار بگیرد و کیفیت چاپ را بالا ببرد. همانطور که میدانید مگنت درام یکی از اجزای قابل تعویض در کارتریج لیزری است و در صورت بروز مشکل میتوانید آن را عوض کنید.

  • بوش های سر مگنت

در انتهای دو سر مگنت، بوش های پلاستیکی وجود دارد که به چرخش مگنت کمک میکند.

  • فوم رول کارتریج

فومرول یک قطعه ی کاربردی است که وظیفه ی آن انتقال حرارت و فشار در کارتریج است. فومرول از جنس پلاستیک است و یک رول پوشیده از فوم میباشد که با گردش مداوم، تونر را از روی درام برمیدارد و روی کاغذ قرار میدهد. همچنین فومرول باعث میشود که تونر با حرارت و فشار کافی به کاغذ بچسبد و چاپ بصورت دائمی روی کاغذ بماند.

  • چیپست (فیوز)

این قطعهاز اجزای مهم کارتریج است که وظیفه ی آن ارتباط کارتریج با پرینتر است. چیپست از جنس الکترونیکی است و یک تراشه هوشمند دارد که اطلاعات مربوط به کارتریج را ذخیره و ارسال میکند.

چیپست کارتریج باعث میشود تا پرینتر بتواند میزان تونر موجود در کارتریج، تعداد صفحات چاپ، نوع کارتریج و سایر اطلاعات را شناسایی کند و نمایش دهد. همچنین چیپست ها میتوانند از کارتریج در برابر خرابی های احتمالی محافظت کند و در مصرف پودر تونر صرفه جویی های لازم را به عمل بیاورند.

  • وایپر بلید

وایپر بلید یا برف پاک کن متشکل از یک قطعه فلزی و یک قطعه لاستیکی شفاف است که به هم چسبیده اند و یک تیغه تشکیل داده اند. این قطعه با دو عدد پیچ روی قسمت ضایعات بسته و مانع از ریختن پودرها به بیرون میشود. لبه لاستیکی بلید با درام در تماس بوده و تونرهای اضافی که بعد از فرایند چاپ روی سطح درام باقی مانده را جمع آوری میکند و به سمت مخزن ضایعات ارسال میکند.

  • همزن یا پارویا میکسر

داخل مخزن اصلی پودر، قطعه ای بنام همزن یا میکسر وجود دارد که باعث پخش شدن تونر بصورت یکنواخت داخل مخزن میشود. تونری که در داخل تانک یا مخزن است نیاز به هم زدن یا پخش شدن دارند که این قسمت مشکل انباشته شدن پودر را از بین میبرد.

  • مخزن ضایعات

تونرهای سوخته شده و اضافی بر روی سطح درام و سایر قطعات به مخزن ضایعات هدایت میشود و اندازه ی این مخزن به نوع کارتریج بستگی دارد و باید بعد از هر بار شارژ این مخزن خالی شود. واحد جمع آوری تونر (TCU) در هنگام چاپ تونر بخشی از تونر اضافی یا سوخته شده در مخزن ضایعات تونر جمع میشود. در بعضی از مدلهای چاپگر هنگامی که یک پیام replace/install waste toner tank در صفحه کنترل چاپگر نمایش داده میشود، TCU کامل است و نیاز به تعویض دارد.

  • چرخ دنده یا درایو

چرخ دنده ها توسط چاپگرها به حرکت در می آیند و با گرفتن نیرو از چاپگر غلتک های مختلف مانند مگنت و میکسر را میچرخانند و در کل باعث حرکت قطعات کارتریج میشوند. در یک کارتریج لیزری بغیر از قطعاتی که با آنها آشنا شدیم قطعات ریز دیگری مانند انواع چرخ دنده، بوش، فنر و پیچ هایی که باعث اتصال کارتریج میشوند نیز وجود دارد که برای شارژ کارتریج لیزری باید از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید.

 

Yield کارتریج چیست؟

منظور از yield کارتریج، ظرفیت چاپ میباشد که یکی از مهم ترین ویژگی های کارتریج بشمار میرود. این ویژگی در مخزن تونر یا جوهر پرینتر از سه عامل کلی تاثیر میپذیرد:

_ مدل محصول: برخی از انواع مخزن های جوهر یا تونر به واسطه ی ابعاد بزرگتر کاست، ظرفیت چاپ بیشتری دارند.

_ رده مخزن تونر: مخزن های تونر که بر اساس برند تولیدکننده با حروف خاصی مشخص میگردند. برای مثال در کارتریج های برند HP سری X دو برابر بیشتر از سری A مدل چاپ میکنند.

_کارتریج استارتر: مدل استارتر که در پرینترهای نو وجود دارد و 60 الی 70 درصد کمتر از مدل اورجینال یا طرح چاپ میکند.

نوار پلمپ

نکته ی بسیار مهمی که راجب کارتریج های نو است، این است که بیشتر کارتریج های لیزری دارای یک نوار آب بندی اند که از کنار کارتریج میچسبد و از عبور تونر از تانک به بیرون جلوگیری میکند. وقتی که کارتریج نو را بخواهیم استفاده کنیم، یک نوار پلاستیکی 15 تا 30 سانتی متری را باید از کارتریج بیرون بکشیم. اگر این نوار تا انتها بیرون نیاید و بخشی از آن درون کارتریج قرار بگیرد، باعث میشود تا پودر تونر به راحتی از تانک پودر خارج نشود و چاپ بر روی کاغذ کیفیت مطلوب را نداشته باشد و یا اینکه چاپ ما کمرنگ شود.

قیمت کارتریج لیزری

برای استعلام قیمت کارتریج لیزری و همچنین مشاوره و خرید آن میتوانید با فروشگاه ملل تماس حاصل کنید.